- januára 2017 bol do podateľne Národnej rady SR predložený návrh na zmenu Zákona č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov: http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=zakony/zakon&MasterID=6191
Cieľom autora – poslanca NR SR a primátora Košíc R. Rašiho – je redukcia mestských častí Košíc, schvaľovaná neprípustným, nedemokratickým spôsobom „o nás bez nás“ prostredníctvom uznesenia mestského zastupiteľstva (ďalej MZ). Pri politickom rozložení síl v NR SR je vysoká pravdepodobnosť schválenia návrhu, a to bez vylepšujúcich pozmeňovacích návrhov.
Navrhnutú zmenu zákona považujem za veľmi nebezpečný krok na destabilizáciu súčasného, ale aj nového administratívneho členenia Košíc, pretože po každej zmene v komunálnych voľbách by mohlo dochádzať ku korektúram mestských častí podľa politických objednávok. Mestské časti by sa tak stali rukojemníkmi primátora, MZ a politických strán. Fatálne dôsledky by táto zmena mohla mať najmä na 12 bývalých samostatných obcí s niekoľkostáročnou históriou, ktoré boli pričlenené ku Košiciam politickým rozhodnutím zhora ešte v starom režime. Tie by pravdepodobne administratívne zanikli splynutím so susednými sídliskami. Budú najľahším Rašiho sústom na splnenie politickej úlohy čo najväčšej redukcie MČ pod medializovanou zámienkou efektivity chodu samosprávy. Dôvodová správa túto zámienku neobsahuje. Rušené MČ nebudú môcť priamo zabrániť svojmu zániku, dokonca ani miestnym referendom v zmysle Ústavy Slovenskej republiky (čl. 67 ods. 1 „Územná samospráva sa uskutočňuje na zhromaždeniach obyvateľov obce, miestnym referendom,…“). Referendum o sebaurčení ani momentálne nedisponuje záväznosťou na rešpektovanie jeho výsledku, a po novom má byť táto možnosť legislatívne upretá MČ úplne.
Schválením predloženej zmeny zákona sa vážne porušia niektoré demokratické piliere týkajúce sa samosprávy:
- osud MČ neovplyvnia jej obyvatelia, dokonca ani ich volení zástupcovia. Navrhnuté veto Rady starostov je nedostatočné, lebo bude prekonateľné kvalifikovanou väčšinou. Okrem toho príslušná MČ si veto nebude môcť uplatniť automaticky, Rada starostov môže hociktorú MČ „obetovať“ na účely redukcie MČ. Bude to koniec demokracie zdola.
- momentálne sú menšie MČ (do 3000 obyvateľov) uväznené v administratívnom „žalári“ mesta. Ak sa nemýlim, na rozdiel od väčších MČ sa v súčasnosti nemôžu žiadnym legitímnym spôsobom osamostatniť sa od mesta. Návrh zákona toto nerieši.
- V novovzniknutých MČ po zlúčení nastane veľká nevyváženosť v otázke politického zastupovania vzídeného z komunálnych volieb. Model pomerného zastúpenia v poslaneckom zbore bude značne zdeformovaný najmä v nových mestských častiach vzniknutých pričlenením bývalých malých obcí k veľkým sídliskám. Minoritní poslanci pochádzajúci z bývalých samostatných obcí zostanú odkázaní pri presadzovaní požiadaviek pre svoju domovskú MČ na milosť a nemilosť poslancov zo sídliska. Pritom požiadavky a problémy občanov žijúcich v domovej zástavbe bývalých samostatných obcí sú príliš odlišné od požiadaviek a problémov sídliska.
Nie som kategoricky proti legislatívnej zmene umožňujúcej zlučovanie MČ na demokratickej báze, dobrovoľnosti a všeobecnej výhodnosti. Avšak tento nepripravený výkrik do tmy je motivovaný viac túžbou po kumulovaní moci aktuálneho primátora, než potrebou efektívnej správy mesta. Za úplne neprípustné a demoralizujúce považujem to, že sa návrhom chce dosiahnuť naoko demokratickou cestou nedemokratický výsledok.
Podľa mňa redukcii mestských časti má predchádzať posilňovanie ich kompetencií, najmä samourčovacích. Právo veta by nemala mať Rada starostov, ale priamo ten subjekt, ktorý sa má proti svojej vôli zmeniť či zaniknúť, teda samotná MČ. Ešte demokratickejšie by bolo, aby sa MČ nemusela brániť, ale aby platnosť uznesenia MZ podliehala súhlasu MČ, vyjadreného v referende alebo aspoň prostredníctvom miestneho zastupiteľstva. V tom istom referende by mali mať obyvatelia aj malých MČ (do 3000 obyvateľov) možnosť rozhodnúť o úplnom osamostatnení sa od mesta.
Celá debata | RSS tejto debaty